1. lépés: a hosszú, sok meglepetést okozó, de kellemes hangulatú és nagyon fontos interjú
Ez az együttműködésünk legelső szakasza. Hazudnék, ha azt állítanám, nem okozok fejtörést az ügyfeleimnek ezzel az interjúval, de a végéré általában remek hangulat alakul ki és mindenki belátja, hogy ez is szükséges része a közös munkának. Ez a beszélgetés körülbelül egy órás interjú. Igen, interjú, és nem vallatás. 😉 Kérdéseket teszek fel a vállalkozással kapcsolatban, hogy feltérképezzem azokat a dolgokat, amik közelebb visznek az ügyfél elképzeléseihez.
Térjünk is rá a kérdéskörökre, amelyek válaszait természetesen teljes diszkrécióval kezelek.
- Elsősorban pontos leírást kérek a vállalkozás tevékenységével kapcsolatban. Milyen történet áll mögötte, mik a jövőbeli terveik. Mik a hosszútávú célok és mi az, milyen termék az, amitől egyedülállók a piacon.
- Fontos e kérdéssorban, hogy miért szeretnének új logót és az új logó milyen feltételeknek feleljen meg, milyen célból készüljön.
- Figyelemebe kell vennünk a konkurencia jelenlétét is. A készülő logónak minden esetben egyedinek kell lennie: a logó ne legyen összetéveszthető más hasonló tevékenységet vagy szolgáltatást nyújtó vállalkozások logójával. Meg kell fogalmazni, miben különbözik a vállalkozásuk a konkurenciától, továbbá azt is, hogy milyen célközönséget és milyen korosztályt akarnak megszólítani vele. Tisztázni kell, hogyan szeretnék befolyásolni az ügyfeleik életét, döntéseiket és milyen érzéseket váltson ki az ügyfelekből a logó, amikor meglátják.
- A vállalkozás nevét is érdemes kielemezni: hogyan kell azt pontosan leírni, létezik-e a vállalkozásnak szlogenje, amelyet szívesen szerepeltetnének a logó mellett is.
- Az interjú második része, abból áll, hogy felmérem milyen elképzelésük van a logó kinézetéről, megjelenéséről, választottak-e már színt vagy van-e elképzelésük róla. Melyik színt vagy színeket szeretnék viszont látni a logón, milyen melléknevekkel írnák körül magát a logót, milyen üzenetet vagy érzést váltson ki a logó a szemlélőből.
- Kiválasztjuk, hogy milyen betűtípust szeretnének használni a név kiírásához: dőlt, félkövér vagy kövér betűtípust, vagy valami vékonyabbat, esetleg kézírással vagy egyedileg előállított betűkkel szeretnék-e kiírni a nevet.
- Felhasználás szempontjából azt is megvizsgáljuk, hogy nyomdai termékekre készül-e, vagy digitális termékekre, mint pl. weboldalra, ahol általában vízszintes elrendezésű logó javasolt. Összetettebb felhasználás esetén több változata is készülhet a logónak, így mindegyik felületen megállja majd a helyét.
- Végül pedig azt kérem leendő ügyfeleimtől, hogy soroljanak fel létező logókat, amik tetszenek és indokolják meg, miért.
2. lépés: "Papírmunka" avagy határidő megszabása, szerződés aláírása

Miután megszületett a logó leírása, megállapodunk egy határidőben és szerződést kötünk.
3. lépés: A logó születése amilyen nehéz, olyan izgalmas is

Most kezdődik az igazán kreatív munka. A fenti logóleírást figyelembe véve, inspirálódom képekkel, szavakkal, gondolatokkal, majd elkészítek egy hangulatkollázst. Különböző képeket, színeket, mintákat, és betűtípusokat helyezek egymás mellé, ami nagyszerű alapot nyújt a kreatív gondolkodáshoz.
A kavargó gondolatok aztán ceruzahegyben végződnek, amikor is végre előkerül a kockás füzet, esetleg vonalzó és radír is. Mindenféle alakzatok, kézzel firkált ábrák, felíratok kerülnek bele válogatás nélkül, egymás után. Néha egyet-egyet kiemelek, továbbgondolok, megváltoztatok, vagy teljesen elvetek. A teljesen elvetett rajzok sem feleslegesek, lehet, hogy épp azok juttatnak közel a végső megoldáshoz.
Kiválasztom a firka rajzokból azokat, amiket szerintem érdemes digitalizálni és a grafikus program segítségével megrajzolom azokat. Ilyenkor is sokat változhat még a kézzel rajzolt logó, mert a program lehetőségei megszámlálhatatlanok. Rengeteg változatra adnak lehetőséget és sokszor egy teljesen más szemszögből világítanak rá az alakzatra.
4. lépés: Az elkészült logóváltozatok bemutatása
A három logóváltozat bemutatása az ügyfél részére látványterveken történik. A logó leírásban megállapodott végső felhasználási helyeket modellezem le úgynevezett mock up-ok segítségével. Valósághű képeket készítek névjegykártyákról, cégtáblákról, reklámajándékokról (táska, toll, póló, bögre stb.). Ezek segítenek abban, hogy életre keljen a logó, mielőtt az ügyfél kiválasztaná a számára legmegfelelőbbet.
5. lépés: Megünnepelni a jól elvégzett munkát! 🙂
Köszönöm, hogy olvastátok az első blogbejegyzésemet! Remélem, hogy tetszett! 🙂
